A事件は「ネオリベ型の力の行使で、医療により不具にしたケース」

いただきものの情報で、4月27日に、
ニューヨーク市立大学のGraduate Center主催のクィア関連のセミナーで
NY大学の博士号候補者 Lezlie Fryeさんが
Ashley事件についてプレゼンを行うとのこと。

QUNY, The LGBTQ Student Organization of the CUNY Graduate Center Presents
Session 3 of its Queer Embodiments Seminar Series of 2010-2011:
Queerness, Disability, Performance, and Critical Resistance

"Ashley Xed: Private Matters, Public Life"
Lezlie Frye
Doctoral Candidate, American Studies, NYU
Wednesday, April 27, 2011
6:30p-8:30p

Room 6304.01
CUNY Graduate Center, 365 5th Avenue btw 34th & 35th
ASL interpretation provided


In July of 2004, a six-year old physically and cognitively dis/abled girl known publicly only as “Ashley X” underwent combined surgery for a hysterectomy, an appendectomy and “breast bud removal” as well as being administered vast doses of estrogen over an extended period. Seattle Children’s hospital oversaw these alterations of Ashley’s body―functionally miniaturizing and de-sexing her―after a forty-person ethics committee granted what was subsequently revealed to be illegal permission. Coined “The Ashley Treatment,” this course of action was designed as an international precedent, aimed explicitly at extending the capacity of able-bodied parents to maintain care in the privatized space of their home. In "Ashley Xed: Private Matters, Public Life,” Frye examines the case of this white dis/abled child icon and the neoliberal arrangements of power that led to her medicalized maiming. In contrast to representations of Ashley’s case that consolidate the white, heterosexual, able-bodied and middle-class nuclear family home as the proper site for privatized care of dis/ability, she troubles the emergence of the caregiver subject, historiographies of (de)institutionalization, and the uneven distribution of human rights. Frye argues that Ashley X’s body―and the broader circulation of her case―marks out the flexible borders between states of social death and life, categories of human and sub-human existence, legitimate and illegitimate citizenship, and the overlapping ontologies of sexuality, race, and capacity.


まず事実誤認を3点指摘しておくと、
① 「40人のメンバーからなる倫理委員会が承認した」。
② Ashley Xのケースでの目的を在宅ケアの維持、と。
③ Ashleyの親をミドル・クラス、と。

しかし、これまでの批判言説からすると非常に新鮮な点がいくつもあって、

① Ashley事件を「国際的な前例として意図された」としている点。
ただし、その根拠はここからは不明。

② 「アシュリーXする」と、事件名を動詞化していること。

③ Ashley事件について
ネオリベ型の力の行使で、医療により不具にした」ケースと表現。
(the neoliberal arrangements of power that led to her medicalized maiming)

④ 「白人、異性愛、健常者でミドル・クラスの核家族家庭を、
障害者の個人的な介護に適切な場所とする観念を強固にした事件」と表現している。
(the white, heterosexual, able-bodied and middle-class nuclear family home as the proper site for privatized care of dis/ability)

⑤ 上記の③や④に見られるように、A事件を
セクシュアリティ、人種、人権、能力などの観点から捉え返そうとしている点。



私はこの人のような背景知識を欠いているので問題意識ははるかに浅かったと思うけれど、
Ashleyが白人・中流家庭(と報道された)の、しかも美しい少女であるという
3つの条件が揃っていなかったら、これほど世論の支持を集めただろうか、と
2007年に考えてみたことがあった ↓